kupu2 Pictures, Images and Photos

Friday, August 13

RinDU =_=


Syukur kpd Allah swt,hari ini telah masuk hari ke 3 saya menyambut Ramadhan di negeri utara tmpat perjuangan ku brsama2 kwn2 sefikrah...Alhamdulillah segala puji hanya
utk Penciptaku yg Maha Agung Allah swt, selawat dan salam buat pemimpin yg amat ku rindui,sumber segala cahaya yg menyuluh hati2 dn jiwa2 yg bersih dia lah baginda Rasulullah saw..
tidak lupa juga ku hadiahkan al-fatehah buat insan yg bnyak mnabur jasa kpdku mursyidku,umi dan abi ku serta guru2ku...Sebenarnya malam ni terasa hati ini begitu rindu...sukar utk ku ungkapkan,hanya Allah sahaja yg tau betapa saya amat merindui mereka...

Wahai Tuhan yg Maha Baik ubati lah rindu d hati ini...rindu kpd Tuhan yg Maha Pengasih,rindu kpd pemimpin agung,rindu kpd umi,abi dn kluargaku,rindu juga pd kwn2 ku...Rindu ini sukar diungkapkan dgn kata2..hanya mereka yg merasainya shj dpt memahaminya..


Tiba2 teringat ketika zaman kanak2 rebina ku,rindunyaa..dengan zaman itu.Ketika zaman kanak2 ku,terasa 1 hari berpuasa begitu lama utk smpai waktu berbuka.Tapi saya seronok berpuasa ketika zaman itu.Abi melatih saya dan adik beradik utk berpuasa penuh.
Siapa yg antara kami yg berpuasa penuh sebulan akn d beri hadiah RM15 seorang.Budak mane yg x nk duitkan,so saya dan adik beradik yg len berusaha jugak hbiskan puasa sebulan.Inilah didikan umi dan abi terapkan kpd ku sedari saya kanak2.
Biasanya petang2 umi akn siapkan juadah utk berbuka maka saya adlah antara budak yg suka menyibuk kt dapur tengok umi masak...hehe..Waktu tu umi selalu ckp angah nnt dah besar jgn
malas2 masak,tengok ni umi masak mcm mana.Kadang2 umi beri peluang utk saya masak sekali.Biasanya saya akan tolong umi buat kuih...paling best buat kuih gula melaka dan kuih cara...senang jer..hehe..^_^
Zaman dulu,mse sy kecik2 amalan bersedekah or brtukar2 juadah antara jiran msh di amalkan.Zaman sekarang mungkin masih ada tp dah agak berkurang.Kalau dikenang kembali saya akan tersenyum sendiri.Biasanya mase tu,umi akan masak makanan lebih utk diberi kpd jiran so saya lah yg ne p hantaq.Dulu saya memang pemalu,kadang2 smpai gaduh dengan adik suh dia p hantaq mknn kt rumah jiran..huhu...pemalu x brtempat kn..InsyaAllah sekarang pemalu ku sudah brtempat..hehe..
Haa..klu waktu nk berbuka plak memang kelakar bila ingat semula.Saya ada 7 beradik,biasanya smentara menunggu waktu azan kami akn 'cop' kerusi makan n letak pinggan awal2.Perangai ku agak busuk ketika itu,biasanya bila dh 'cop' tmpat duduk saya akn isikan nasi awl2 brsme kuah .Maka ble tiba wktu brbuka nasi sudah kembang.Mula lah nak muntah...heee..sikap yg x patut d contohi.Hurmm..ini lah kenangan yg dpt saya kongsikan..Bila dh duk jauh macam ni mcm2 memory lama2 kluaq.Rindu pd keluargaku...u_U Terima kasih kpd Allah yg msh mmberi kesempatan kpd saya untuk bertemu dengan Ramadhan pd tahun ini.


Kerinduan ini juga pd teman2 ku ketika di alam persekolahan.Sempat jugak saya berpuasa bersama mereka masa tu kami nak ambil exam SPM.
Mase tu memang sangat menguji kesabaran,yela kami imtihan ketika perut tgh kosong.Tapi alhamdulillah saya dan mreka berjaya menghadapinya dengan kesabaran..mungkin kberkatan bulan Ramadhan jugak kmi berempat brjaya dlm SPM..syukur..Mase zaman sekolah dulu,saya memang rapat dengan mereka.Kami selalu 4 orang.Sekarang kami bwk haluan masing2.Kadang2 ble cuti semester kami akn bertemu melepaskan rindu.Banyak perubahan yg brlaku...Alhamdulillah persahabatan ini msh seperti dulu.Kemesraan yg x pernah berkurang...rindu pd kalian..n_n


Sebenarnya malam ni x tau nak tulis apa...cuma nk luahkan apa yg saya rase di hati...heee...Ya Allah smpaikan lah salam rindu ini kpd mereka...=_=

No comments:

Post a Comment